بررسی سناریو طراحی سامانه آذرخش در دانشگاه

490 ١:٣٩ ق.ظ

بررسی هزینه و درآمد سناریوی طراحی یک سامانه کاربردی در داخل دانشگاه

سامانه آذرخش متشکل از ۱۵ زیر سیستم می باشد که دو یا سه مورد آن اصلی و الباقی زیر سیستم ها جانبی و کوچک می باشد یعنی یک پایگاه داده از طریق زیر سیستم اصلی تولید شده و بقیه سامانه ها به صورت ماژول هایی در سامانه اصلی ارائه خدمت می دهند.

 دانشگاه تنها در سال ۹۷ بیش از ۸۱ میلیون تومان برای پشتیبانی این سامانه ها پرداخت نموده است

 

حالا فرض کنیم قرار به طراحی سامانه در داخل دانشگاه باشد و دانشگاه هم حداقل دو نیروی متخصص برنامه نویس برای طراحی این سامانه لحاظ  نموده باشد.

اگر فرض کنید زمان مورد نیاز برای طراحی سامانه های اصلی حدود هشت ماه و سامانه های جانبی حدود ۵ ماه باشد، در مجموع حدود ۸۰ ماه یعنی هفت سال طراحی سامانه در داخل دانشگاه به درازا می‌انجامد. حال اگر متوسط پرداختی هر کارمند ماهانه ۳ میلیون تومان باشد به ازای ۸۰ ماه حدود 480 میلیون برای دانشگاه هزینه به دنبال خواهد داشت  که این معادل تقریبا 6 سال هزینه پشتیبانی سامانه می باشد. (فرض میکنیم برای این 80 ماه، افزایش مبلغی برای حقوق پرسنل برنامه نویس و همچنین پشتیبانی سالیانه نداشته باشیم)

یعنی اگر دانشگاه این سامانه را در درون دانشگاه طراحی میکرد بعد از 6 سال و صرف حدود 480 میلیون تومان علاوه بر این که دیگر هزینه پشتیبانی  ماهیانه را صفر میکرد با فروش این زیر سیستم ها به سایر دانشگاهها هزینه پرداختی را نیز جبران مینمود و علاوه بر آن برای دانشگاه درآمدزایی میکرد و این در حالیست که الزاماٌ دانشگاه نباید 6 سال صبر می کرد و بعدا سامانه ها را مورد استفاده قرار میداد، بلکه در طول این مدت هر کدام از زیر سیستم ها که گیاده سازی آن تمام میشد، قابلیت استفاده در دانشگاه و در سایر دانشگاه  دارا میبود.


از مجموع 2 رأی

فاقد نظر