آشنایی با انواع سرویس ها در Sql Server

2895 ٩:٥٢ ق.ظ
 
عنوان دوره SQL SERVER [ مدیریت بانک های اطلاعاتی]
عنوان جلسه آموزش کامل نصب و راه اندازی Sql Server
مدرس دوره مهندس پورجعفر
تاریخ برگزاری 1398/08/22 ساعت 14 الی 16
محل برگزاری سالن اندیشه - معاونت اموزشی
نحوه برگزاری حضوری و ویدئو کنفرانس
ارزشیابی کلاس مشاهده نتایج ارزشیابی
مستندات کلاس ...

دیتابیسهای معروف Desktop عبارتند از:
Access – dBase

دیتابیسهای Client/Server معروف هم عبارتند از:
DB2 – Oracle - MS SQLServer – MySQL

مهمترین ویژگی دیتابیسهای Client/Server این هستش كه كاربر بطور مستقیم به دیتابیس دسترسی نداره. یعنی باید از طریق یك سرویس واسط دستور خودش رو برای اجرا به سیستم بده. در حالی كه در دیتابیسهای Desktop اینگونه نیست و همین خصوصیت باعث میشه كه دیتابیسهای Client/Server نسبت به دیتابیسهای Desktop امنیت بالاتری داشته باشند.

برای اینكه بفهمیم SQL Server روی یك كامپیوتر نصب شده یا نه، اكثراً دنبال برنامه Management Studio میگردید. در حالی كه وجود برنامه Management Studio نه شرط لازم و نه شرط كافی برای وجود سرویس SQL Server  روی یك سیستم میباشد. روش درست برای اطمینان از وجود SQL Server در یك سیستم، چك كردن مسیر زیر است:

Control Panel > Administrative Tools > Services > SQL Server (MSSQLServer)

یعنی سرویسی به نام (SQL Server (MSSQLServer باید در لیست سرویسهای ویندوز موجود باشد.

مواردی در خصوص نصب SQL Server

اگر بخواهید SQL Serverرا روی كامپیوتر شخصی خودتون نصب كنید، توجه داشته باشید كه اگر ویندوزتون XP هست نمیتونید نسخه Enterprise رو روی سیستمتون نصب كنید و باید از نسخههای Standard و یا Developer استفاده كنید. ضمناً ویندوز XP شما حتماً باید SP2 به بالا باشد.
ولی اگر بخواهید SQL Server رو برای شركت و یا سازمانی نصب كنید، باید نسخه Enterprise رو روی Windows Server 2003 با SP1 به بالا نصب شود.
فراموش نكنید كه قبل از نصب SQL Serverحتماً DotNet Framework 2.0 (و بالاتر) روی سیستم نصب شده باشد.

در هنگام نصب SQL Serverبه یكسری اصطلاحات برمیخورید كه شاید بعضی از اونها رو ندونید. من به اختصار اونها رو توضیح میدم:

Reporting Service
اگر در زمان نصب SQL Serverاین گزینه فعال شود، بخش گزارشگیری خودكار روی سیستم شما نصب خواهد شد. این سرویس امكاناتی را برای ایجاد گزارش از بانك های اطلاعاتی مختلف در اختیارتان قرار می دهد. گزارشهای ایجاد شده توسط این سرویس Web-enabled هستند و قابلیت پخش روی انواع دستگاهها را دارند . شما می توانید این گزارشات را با فرمتهای مختلف Excel و Word و PDF و Html و ... ایجاد كنید .

Analysis Service
قابلیت پردازش های تجزیه و تحلیلی آنلاین (OLAP) با سرعت بالا، تجزیه وتحلیل پیشرفته برای مجموعه دیتابیس های پیچیده و بزرگ با استفاده از راههای متعدد ذخیره سازی اطلاعات. در حقیقت اگر بخواهیم روی دیتابیسهای خیلی بزرگ گزارشگیری كنیم، پروسه ساخت گزارش خیلی كند است. برای این منظور یك مخزن اطلاعات جنبی در نظر گرفته میشود و گزارشات از روی آن تهیه میشود. نتیجه گزارش بر روی یك فضای جداگانه قرار میگیرد و چنانچه اطلاعات تغییر كند، تغییرات ایجاد شده بصورت اتوماتیك بر روی گزارشات اعمال میشود.
فرض كنیم كه پلیس 110 یك نرم افزار در اختیار دارد كه توسط آن آمار جرائم را نگهداری می كند. در این آمار، پلیس اطلاعات مربوط به مكان و زمان وقوع جرم و نوع جرم مثلا دزدی را نگهداری می كند. پس از مدتی پلیس می تواند اطلاعات مربوط به دزدی در یك مكان خاص را بررسی كند. مثلا پلیس در بررسی و تحلیل اطلاعات خود پی می برد كه در فلان محله خاص بین ساعت 8 الی 10 صبح هیچ مورد دزدی گزارش نشده است بنابراین می تواند نیروهای خود را در آن زمان خاص در آن محله خاص كاهش داده و در جای دیگری كه امكان وقوع دزدی بیشتر است استفاده كند.

Notification Service
این سرویس محیطی برای ایجاد برنامه هایی است كه پیامهایی را ایجاد و ارسال میكنند. از این سرویس می توانید برای ایجاد و ارسال پیامهای شخصی و زمانبندی شده به هزاران یا میلیونها شخص یا دستگاههای گوناگون استفاده نمایید.
مثلاً تصور کنید که تعدادی کاربر در حال اتصال به یک بانک حاوی اطلاعات مربوط به ارزش سهام در بورس هستند. از آنجایی که ممکن است قیمت سهام هر شرکت یا مؤسسه برای تعدادی از کاربران از اهمیت زیادی برخوردار باشد، میتوان این سیستم را طوری تنظیم کرد تا هرگاه ارزش سهام خاصی که مورد نظر هر کاربر است تغییر کرد، به صورت اتوماتیک به وی اعلام شود. کاربر هم میتواند این تغییرات را برروی برنامه کاربردی خود، تلفن همراه (در قالب Windows Messenger ،(SMS و یا ایمیل بهصورت مرتب دریافت و مشاهده کند.

Integration Services
این سرویسها یك پلت فرم هستند كه راه حل هایی برای ایجاد یكپارچگی اطلاعات با سرعت بالا ارائه می كنند و شامل بسته های نرم افزاری پردازش extract, transform, and load برای data warehousing است.

SQL Server Agent
به بیان ساده، این سرویس مسئول دفتر SQL SERVER است. مثلاً در صورت تعریف توسط ادمین، هر شب ساعت 10 از اطلاعات كپی پشتیبان میگیرد.

Authentication Mode
چنانچه گزینهی Windows Authentication Mode انتخاب گردد، دسترسی كاربران و كلمه عبور آنان به
SQL Server بر اساس وجود و درستی آنها در ویندوز انجام میگیرد. ولی اگر Mixed Mode انتخاب شود باید برای دسترسی به SQL Server مجدداً نام كاربری و سطح دسترسی تعریف كرد.

Collation
شمایی در SQL Server كه نحوه Sort حروف الفبای یك زبان خاص و همچنین نحوه Compare كردن حروف الفبای آن زبان را در بر میگیرد.
تنظیمات collation به صورت پیش فرض از تنظیمات سیستم عامل گرفته می شود. ودر صورتی که سیستم عامل شما در بخش Regional settings دارای تنظیمات لازم فارسی باشد، نیاز به تغییر در این بخش ندارید.


از مجموع 23 رأی

فاقد نظر