sso چیست؟

3716 ٨:٥٣ ق.ظ

Single Sign On

سیستم امنیت متمرکز ( SSO )

 SSO مخفف Single Sign On به عمل وارد شدن یک کاربر به سایتها و برنامه‌های مختلف تنها با یک نام کاربری و گذرواژه یکسان میگویند.

به این معنی که اطلاعات مربوط به اعتبار سنجی و تائید هویت کاربر یعنی user name و password ، در یک ناحیه امن بصورت موقت نگهداری میشود و از آن پس این کاربر بمنظور ورود به سایتها و بخشهای مختلف)دسترسی به برنامه‌های متعدد) نیازی نیست مجدداً Login نماید . این سیستم قابلیت متمرکز کردن احراز هویت انواع سیستمهای نرم‌افزاری، فارغ از مکانیزم مورد استفاده برای احراز هویت را در خود دارد. در ساختار SSO کاربر صرفا یک نام کاربری و رمز عبور یکتا در شبکه دارد که بلافاصله بعد از اینکه وارد یک سیستم در ساختار SSO شود میتواند از تمامی منابعی که برای وی در شبکه تعریف شده است استفاده کند، بدون نیاز به اینکه برای هر منبع اطلاعاتی نام کاربری و رمز عبور جدیدی وارد کند.

در SSO امنیت کلمه عبور بسیار حائز اهمیت است و اکانتهایی که بین سیستمها انتقال پیدا مینمایند باید بصورت رمزنگاری شده بکار گرفته شوند. سهولت در ویرایش اکانتها)مثل تغییر رمز عبور) و حذف حسابهای کاربری در مدیریت سیستمها، از مزیتهای SSO به شمار میایند.

ساختار پیاده‌سازی SSO از مراحل زیر تشکیل شده است:

  • استفاده از دایرکتوری مرکزی جهت Authentication
  • تصدیق کاربران بر اساس این دایرکتوری
  • تعیین مجوزهای کاربران بر اساسCredential های مربوطه

 

 

 

پیاده‌سازیSSOبه روشهای مختلفی صورت میپذیرد که دو روش آن در زیر آورده شده است:

  • اسکریپت: در این روش، اسکریپت اطلاعات اکانت کاربر را بصورت رمزگذاری شده به سیستم تشخیص هویت ارسال میکند و پس از تائید هویت، کاربر وارد سیستم میشود.
  • کوکی: در این روش کوکیهای سیستم کاربر به سروری که کاربر میخواهد به آن وارد شود ارسال میشود. در واقع سیستمهای نرم‌افزاری تحت وبی که دامنه(Domain) مشابه دارند، اما بر روی چند سرور قرارگرفته‌اند، جهت تشخیص هویت کاربر از کوکیهایی استفاده مینمایند که بصورت رمزنگاری‌شده هستند و بر روی سیستم کاربر قرارگرفته‌اند. به این ترتیب هویت کاربر در تمامی سرورها تائید میشود.

 


از مجموع 29 رأی

فاقد نظر