آشنایی با دستورات Create، Alter، Drop

944 ٧:٢٤ ق.ظ
عنوان دوره SQL SERVER [ مدیریت بانک های اطلاعاتی]
عنوان جلسه آشنایی با دستورات T-Sql
مدرس دوره مهندس یزدانی
تاریخ برگزاری 1398/09/20و 1398/09/27 ساعت 14 الی 16
محل برگزاری سالن اندیشه - معاونت اموزشی
نحوه برگزاری حضوری
ارزشیابی کلاس مشاهده نتایج ارزشیابی
مستندات کلاس ...

Create: از این دستور برای ساخت بانک اطلاعاتی،جداول،رویه های ذخیره شده، توابع و View ها استفاده می­شود. برای نوشتن دستورات و اجرای آنها  نیاز به Query  داریم.

روش اول ایجاد Query: برای ایجاد Query بر روی بانک اطلاعاتی مورد نظر کلیک می­کنیم و بعد از آن گزینه New Query را از نوار ابزار انتخاب می­کنیم.

دستور ساخت بانک اطلاعاتی: با استفاده T-Sql می­توانیم ساختار بانک اطلاعاتی را با دستورات ایجاد کنیم. همانطور که در تصویر مشاهده می­کنید برای ایجاد بانک اطلاعاتی از دستور Create Database استفاده می­کنیم.

دستور ساخت جدول: برای ساخت جداول از دستور Create table  استفاده می شود. همانطور که در تصویر مشاهده می­کنید برای جدول یک نام تعیین می­کنیم و بعد از آن فیلدهای جدول را به همراه نوع داده ای آنها مشخص می­کنیم. برای مثال در مثال زیر با استفاده از دستورات جدول product (محصولات) را با 4 فیلد تعریف کردیم. در این مثال pID با نوع داده ای  int به عنوان کلید اصلی جدول در نظر گرفته شده است. صفت not null به این معناست که فیلد مورد نظر نمی­تواند خالی باشد.

دستور ساخت View: در واقع view ها در sql server جداول مجازی ما هستند که مبتنی بر نتایج دستورات sql هستند. یک view  حاوی سطر و ستونهای یک جدول واقعی در بانک اطلاعاتی می­باشد. در ساختار view می­توان از توابع، دستورات join و شرط استفاده کرد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می­کنید یک view با نام ProductList تعریف کردیم که لیست تمامی محصولات را برا ما استخراج می­کند.

نحوه اجرای View: برای اجرای view ها از دستور زیر استفاده می­کنیم:

Select * from ViewName

Select * from ProductList

دستور ساخت Stored Procedure:

با استفاده از دستور Exec می­توان رویه ها را اجرا کرد.

دستور ساخت Function:

اجرای Function:

دستور ساخت Trigger:

تریگرها نوع خاصی از رویه های ذخیره شده هستند که قبل از یا پس از عملیات Insert-Update-Delete به صورت خودکار توسط DBMS بر روی جداول تعیین شده اجرا می­شوند.

قالب تعریف تریگر:

Create Trigger TriggerName

On TableName

Before or After Insert/Update/Delete

As

{Trigger Body}

همانطور که درتصویر بالا مشاهده می­کنید یک تریگر با نام ReduceDaroo بر روی جدول DarooDetails ایجاد شده است تا زمانی که یک دارو برای بیمار در جدول DarooDetails ثبت می­شود به تعداد داروی ثبت شده با شناسه مشخص از جدول Daroo کم شود.

در خط اول نام تریگر و جدولی که تریگر بر روی آن اجرا شود مشخص شده است. در خط دوم After Insert  به معنای آن است که  هر بار یک رکورد در جدول DarooDetails درج شد این تریگر عملیات کاهش دارو از جدول Daroo را انجام دهد. در خط 4و5 دو متغییر برای شناسه و تعداد داروی ثبت شده تعریف شده است و در خط 6و7 دو متغییر با دستور select  مقدار دهی شده اند. در این خط ها شناسه و تعداد داروی درج شده درون متغییر ها ذخیره می­شود. در نهایت در خطوط 8 تا 10 عملیات کاهش تعداد دارو با شناسه مشخص شده را با دستور Update  انجام می­دهیم.

دستور Drop: از این دستور برای حذف اشیاء بانک اطلاعاتی استفاده می­شود. از جمله برای حذف بانک اطلاعاتی، جداول،view ها و ...

حذف دیتابیس:

Drop Database DatabaseName

Drop database ShopingDB

حذف جدول:

Drop Table TableName

Drop table product

حذف View:

Drop View ViewName

Drop view ProductList

 

 


از مجموع 1 رأی

فاقد نظر