پایگاه داده های master , msdb , model , tempdb دیتابیس های سیستمی هستند که به صورت پیش فرض در Sql Server وجود دارند. این دیتابیس های را خود Sql Server قرار داده است و شما نباید در آنها تغییری را ایجاد کنید. دقت نمایید در صورت تغییر در این دیتابیس ها ساختار و کارایی سایر دیتابیس هایی که خود شما به وجود اورده اید تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

آشنایی با انواع دیتابیس های سیستمی در Sql Server

 

دیتابیس master چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

دیتابیس master تقریبا مهم ترین پایگاه داده سیستمی می باشد و شامل مجموعه خاصی از جداول سیستمی می باشد. دقت نمایید با ایجاد هر دیتابیس در Sql Server یک رکورد در جدول sysDataBase در دیتابیس master ایجاد می شود. بنابراین یکی از کاربردهای master نگهداری اطلاعات سایر دیتابیس ها می باشد.

هر Stored Procedure، function و … که شما ایجاد کنید در جداول مربوطه در دیتابیس master اطلاعات آن نگهداری می شود. در واقع یکی از کاربردهای مهم دیتابیس master این است که شناسنامه سایر دیتابیس ها می باشد.

دیتابیس master تمامی اطلاعات Users یا کاربران، Login ها، ساختارهای سایر دیتابیس ها،محل نگهداری تمامی فایل های mdf و ldf سایر دیتابیس ها، End Point ها ، Link Server ها و … را در خود نگهداری می کند.

یکی از کاربردهای مهم دیگر دیتابیس master نگهداری اطلاعات خطاها و شماره خطاها و متن خطاها درون خود می باشد. به عبارتی اگر در جدول مربوط به خطاها شما دستکاری انجام دهید ممکن است دیگر نتوانید خطاهای Sql Server را شناسایی کنید.

دیتابیس master را نمی توان حذف کرد.

 

دیتابیس model چیست و  چه کاربردی دارد؟

در ادامه مقاله آشنایی با انواع دیتابیس های سیستمی در Sql Server به معرفی دیتابیس model می پردازیم. در ابتدا باید بگویم که گرچه دیتابیس model جزو دیتابیس های سیستمی می باشد اما میتوان آن را تغییر داد اما نمیتوان حذف کرد.

دیتابیس model قالبی برای هر DataBase جدید می باشد. یعنی شما وقتی یک دیتابیس جدید را ایجاد می کنید قالب خود مثل اندازه، ساختارها، محل ذخیره سازی فایل ها، درصد افزایش و … را از دیتابیس model به ارث می برد.

دقت نمایید هر بانک اطلاعاتی از نظر حجمی حداقل با model هم حجم است. مثلا اگر دیتابیس model را شما ۱۰۰ مگابایت در نظر بگیرید تمامی دیتابیس هایی که ایجاد می کنید حداقل حجم آنها ۱۰۰ مگابایت است. بنابراین در تغییر دادن model بسیار دقت نمایید.

 

دیتابیس msdb چیست و چه کاربردی دارد؟

این دیتابیس بیشتر توسط سرویس Sql Agent استفاده می شود. اطلاعاتی مانند نحوه پشتیبان گیری، اطلاعات Scadule ها، اطلاعات Job ها، اطلاعات مربوط به Alert ها و Log های sql، اطلاعات مربوط به mail box ها و … در این دیتابیس نگهداری می شود.

 

دیتابیس tempdb چیست و چه کاربردی دارد؟

مقاله آشنایی با انواع دیتابیس های سیستمی در Sql Server ادامه می دهیم با دیتابیس tempdb. همانگونه که از نام این دیتابیس مشخص است یک دیتابیس موقتی می باشد. اطلاعات این دیتابیس در هنگام استفاده بوجود می آید و در پایان حذف می شود.

سرور ها معمولا زیاد از این این دیتابیس استفاده می کنند. از این دیتابیس حتی می توان برای نگهداری اطلاعات موقت در برنامه های خود نیز استفاده کنید.

به طور کلی این دیتابیس موقع راه اندازی Sql Server به وجود می آید و موقع بسته شدن Sql Server از بین می رود.


از مجموع 59 رأی

فاقد نظر