آموزش کامل تنظیمات Power Options در ویندوز

17611 ١٥:١٨ ب.ظ

          مهندس احسان حاتمی

         کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار؛ دی ماه 1396

 

قسمت power Options در ویندوز، یکی از قسمت‌های مهم است. از این جهت که اگر تنظیمات این قسمت را به درستی انجام دهید، سیستم شما مصرف برق به مراتب کمتری خواهد داشت و در مواقعی که از آن استفاده نمیکنید، به صورت خودکار برخی قسمت‌ها را غیر‌فعال میکند. این کار علاوه بر مصرف کمتر برق، باعث میشود قطعات سیستم شما نیز وقتی به آن‌ها احتیاجی نیست، غیر‌فعال شوند و کمتر مصطحلک شوند و طول عمر آن‌ها افزایش یابد.  امروز قصد داریم درباره این قسمت از ویندوز بیشتر صحبت کنیم و نحوه تنظیم کردن این قسمت را به نحو مطلوب شرح دهیم.

در قسمت Power Saving در ویندوز، میتوانید تنظیم کنید که مثلا، اگر ۱۰ دقیقه به سیستم دست نزدید، سیستم به صورت خوکار مانیتور و هارد درایو را خاموش و غیر‌فعال کند؛ همچنین مثلا، اگر ۱۵ دقیقه به سیستم دست نزدید، سیستم به صورت خودکار وارد حالت Sleep شود. این کار باعث کاهش مصرف برق توسط سیستم شما خواهد شد. همچنین اگر این تنظیمات را روی لپ‌تاپ انجام دهید، باعث افزایش عمر باتری شما نیز خواهد شد.

آموزش کامل تنظیمات Power Options در ویندوز

وارد شدن به قسمت Power options در ویندوز

برای وارد شدن به قسمت Power Options در ویندوز، روی منوی استارت کلیک کنید و عبارت power Options را در قسمت جستجو تایپ کنید. چند لحظه صبر کنید تا نتایج نمایش داده شود، سپس روی گزینه‌ی power options کلیک کنید.

بسته به نوع سیستم شما و اینکه سیستم شما کامپیوتر PC است یا لپ‌تاپ، ممکن است با گزینه‌های Balanced (Recommended)، Power saver و High Performance مواجه شوید.

اگر بخواهید، میتوانید دکمه‌ی پاور(روشن و خاموش کردن) روی لپ‌تاپ خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در صورتی که آن را فشار دهید، سیستم خاموش نشود! بله، اگر ممکن است اشتباها دستتان به کلید Power روی لپ‌تاپ بخورد و به صورت اتفاقی خاموش شود، میتوانید آن را غیر‌فعال کنید. برای این کار، کافیست در این صفحه گزینه Choose what the power button does را از سمت چپ در این صفحه انتخاب کنید. حالا گزینه‌ی مقابلِ When I press the power button را روی حالت Do nothing قرار دهید. با انجام این کار، اگر کلید پاور را لمس کنید سیستم شما خاموش نمیشود. در نهایت گزینه Save Changes را انتخاب کنید.

تغییر تنظیمات حالت‌های power Plan

همانطور که گفتیم، ممکن است در این صفحه چندین گزینه مثل  Balanced (Recommended)، Power saver و High Performance وجود داشته باشد. شما میتوانید تنظیمات این گزینه‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید. برای این کار کافیست روی یکی از این موارد کلیک کنید تا انتخاب شود (کنارش تیک بخورد)، سپس گزینه‌ی Change plan settings را انتخاب کنید.

  • در مقابل گزینه‌ی Turn off the display باید مدت زمانی را انتخاب کنید که بعد از آن، مانیتور سیستم غیر‌فعال شود.
  • در مقابل گزینه‌ی Put the computer to sleep نیز مدت زمانی را انتخاب کنید که میخواهید پس از آن، سیستم به صورت خودکار به حالت Sleep برود.

در نهایت گزینه Save changes را بزنید تا تنظیمات شما ذخیره شوند.

اگر در این قسمتی تغییراتی دادید، سپس تصمیم گرفتید آن‌ها را به حالت اولیه و کارخانه‌ای برگردانید، میتوانید با انتخاب گزینه‌ی Restore default settings for this plan در پلنِ مربوطه، این کار را انجام دهید.

اضافه کردن یک پلن جدید به تنظیمات power options

میتوانید به جای اینکه تنظیماتِ پلن‌های پیش‌فرض را تغییر دهید، یک پلن جدید با تنظیمات مورد نظر بسازید و پلن‌های پیش‌فرض را به حال خود رها کنید! برای این کار از سمت چپ صفحه گزینه Create a power plan را انتخاب کنید.

حالا بسته به نوع پلنی که میخواهید داشته باشید، یکی از پلن‌های پیش‌فرض را به عنوان پلن شبیه به پلن خود انتخاب کنید (هرکدام را که انتخاب کنید، زیاد مهم نیست زیرا بعدا میتوانید به راحتی تنظیمات را تغییر دهید) و در پایین صفحه نیز یک اسم برای پلن خود انتخاب کنید.

در صفحه‌ی بعد نیز گزینه‌های Turn off the display و Put the computer to sleep را نیز به نحوی که در بالا شرح دادیم تنظیم کنید، یعنی:

  • در مقابل گزینه‌ی Turn off the display باید مدت زمانی را انتخاب کنید که بعد از آن، مانیتور سیستم غیر‌فعال شود.
  • در مقابل گزینه‌ی Put the computer to sleep نیز مدت زمانی را انتخاب کنید که میخواهید پس از آن، سیستم به صورت خودکار به حالت Sleep برود.

Create را بزنید تا پلن شما ساخته شود. حال در کنار پلن‌های قبلی در صفحه‌ی Power options میتوانید پلن خود را ببینید.

تنظیمات پیشرفته (Advanced Options) در قسمت Power Options

توصیه میکنیم که زیاد به این قسمت کاری نداشته باشید و به همان تنظیماتی که در بالا اشاره کردیم قناعت کنید و آن‌ها تنظیم کنید. ولی به هر حال اگر بخواهید کنترل بیشتری روی سیستم خود داشته باشید، باید بدانید که تنظیمات پیشرفته‌ای نیز وجود دارد که میتوانید آن‌ها را نیز در قسمت Power options تنظیم کنید.

هشدار: توصیه اکید میکنیم که اگر کاربر حرفه‌ای نیستید، به تنظیمات این قسمت کاری نداشته باشید. زیرا با تنظیم اشتباه در این قسمت، میتوانید کارایی سیستم خود را کاهش دهید و یا آن را با مشکلاتی مواجه کنید.

برای اینکه وارد این قسمت شود، پلن مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس گزینه Change plan settings را انتخاب کنید. حالا در صفحه‌ی بعد، از پایین صفحه گزینه Change advanced power settings را انتخاب کنید.

در این قسمت تنظیمات بسیاری درباره قسمت‌های مختلف سیستم خود میبید که میتوانید تک‌تک آن‌ها به نحوی که دوست دارید تنظیم کنید. مثلا تنظیمات هارد درایو، تنظیمات پورت USB، تنظیمات PCI Express، تنظیمات مصرف پردازنده (CPU) و… را در این صفحه خواهید دید. تعدادی از تنظیمات قابل دسترسی و قابل تغییر در این صفحه به شرح زیر هستند:

  • Hard disk
  • Desktop background settings
  • Wireless Adapter Settings
  • Sleep
  • USB settings
  • Power buttons and lid
  • PCI Express
  • Processor power management
  • Display
  • Multimedia settings
  • Battery

توجه: قسمت power Options و تنظیمات آن، در ویندوز ۷، ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ تا حدود بسیار زیادی مشترک هستند.

منبع: howtogeek.com


از مجموع 110 رأی

فاقد نظر