آشنایی با قطعات و تجهیزات داخلی کیس

29594 ٣:١٨ ق.ظ

آشنایی با قطعات سخت افزاری کامپیوتر

هر سیستم کامپیوتری شامل تعدادی قطعات سخت افزاری می باشد که وظیفه برقراری ارتباط با کاربر و نمایش اطلاعات خروجی و یا دریافت اطلاعات وروردی از کاربر را به عهده دارند.

در ادامه مهمترین قطعات سخت افزاری کامپیوترها را معرفی میکنیم:

کیس کامپیوتر

در واقع مهمترین قطعات سخت افزاری سیستم درون کیس قرار می گیرند و کیس کامپیوتر محفظه ای برای محافظت از قطعات کامپیوتر می باشد.

نکات مهم در نگهداری از کیس :

  • محل قرارگیری کیس طوری انتخاب شود که در معرض برخورد ضربه و نفوذ مایعات نباشد و احتمال افتادن کیس نیز وجود نداشته باشد.
  • در صورتی که کیس را بر روی زمین قرار می دهید، از زیر کیس مناسب استفاده نمایید تا از نفوذ مایعات در اثر شستشوی کف زمین جلوگیری شود.
  • فوتر گیری (جهت رفع گرد و خاک داخل کیس) کیس حداقل سالی یک بار انجام گیرد.
  • از قرار دادن کیس در نزدیکی تجهیزات گرمایشی خودداری نمایید.
  • اگر کیس را داخل محفظه ای قرار می دهید، حداقل تا فضای ۱۰ سانتیمتری پشت کیس نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد تا جریان هوا برقرار شود.
  • در صورتی که نیاز به جابجایی کیس وجود دارد، حتما دقت شود از تکانهای ناگهانی، افتادن کیس و ضربه زدن به کیس جلوگیری شود.

مادربرد

برد اصلی کامپیوتر که قطعات اصلی کامپیوتر بر روی آن نصب می شوند و ارتباط بین قطعات مختلف بوسیله آن صورت می پذیرد.


پردازنده ( CPU )

وظیفه انجام محاسبات و پردازش ها در سیستم را عهده دار است و از آن به عنوان مغز کامپیوتر یاد میشود.

قطعه ای که در هنگام کار گرمای زیادی تولید میکند و معمولا برای خنک کردن آن از فن های مخصوصی که روی آن قرار میگیرد استفاده می شود.

در صورتی که فن روی CPU به درستی کار نکند، باعث کاهش سرعت محسوس سیستم و هنگ کردن آن می شود.

شنیده شدن صداهای غیر عادی از درون کیس می تواند نشانه ای از بروز اشکال برای فن های سیستم باشد که معمولا فن CPU و یا فن پاور دچار مشکل شده اند.

 

پس از انجام فوتر گیری کیس حتما توجه داشته باشید که سیمهای داخل کیس با پره های فن برخورد نداشته باشد و فن روی CPU به درستی و بدون مشکل کار کند.


هارد دیسک

به دو صورت اینترنال( داخلی ) و اکسترنال (خارجی) وجود دارد.

                نوع داخلی آن در داخل کیس کامپیوتر نصب می گردد.

کلیه اطلاعات شما بر روی هارد دیسک نگهداری میشود و قطعه ای حساس به ضربه و فشار های فیزیکی می باشد و تقریبا مهمترین قسمت کامپیوتر شما می باشد که در صورت خرابی آن کلیه اطلاعات شما از بین خواهد رفت.

 

 

نکات مهم در نگهداری صحیح از هارد سیستم (اینترنال و اکسترنال) :

  • از ضربه زدن و اعمال فشار بر روی هارد خودداری کنید.
  • در صورت جابجایی کیس از ضربه زدن و تکانهای ناگهانی کیس خودداری کنید.
  • هارد دیسک را در معرض نفوذ مایعات قرار ندهید.
  • پس از پایان کار با هارد دیسک اکسترنال قبل از جدا کردن هارد، از گزینه  Safe Remove  استفاده  نمایید تا از ایجاد بد سکتور بر روی هارد جلوگیری شود.

رم ( RAM  )

یکی از قطعات کامپیوتر که در داخل کیس و بر روی مادربرد نصب میگردد و به عنوان حافظه موقت و رابط بین CPU و هارد دیسک می باشد که نقش  پر رنگی در سرعت کامپیوتر دارد و در صورت پایین بودن ظرفیت آن باعث کاهش سرعت کار سیستم و عملکرد ضعیف آن خواهد شد.

 

 


منبع تغذیه (پاور)

منبع تغذیه برق ورودی به سیستم کامپیوتر را به برقی که سیستم با آن سازگاری دارد، تبدیل میکند. این قطعه نیز دارای یه فن می باشد که به خنک کردن قطعات داخلی پاور کمک میکند و در صورت خرابی فن آن احتمال سوختن قطعات داخلی آن وجود دارد.

 

 اگر شما قصد دارید که کیس کامپیوترتان را باز کنید و داخل آن را ببینید، اول مطمئین شوید که کابل برق کامپیوتر را از پریز بیرون کشیده باشید. قبل از اینکه اجزای داخلی کامپیوتر را لمس کنید، شما باید یک قسمت فلزی را لمس کنید تا الکتریسیته ساکن آن تخلیه شود. الکتریسیته ساکن میتواند بین مدارهای کامپیوتر انتقال پیدا کرده و باعث آسیب جدی سیستم شما شود


از مجموع 726 رأی

فاقد نظر